Dag 5. Roermond til Dinant.

Så oprandt dagen hvor vi skulle op ad den berygtede og berømte, Mur de Huy. Dagen lagde ud med en instruktion om, at vi skulle forvente ca. 150 km på cykel idag. Der kom dog lidt ændringer i den plan. Vi fandt vejen ud af Roermond og skulle mødes med service vogn 1 (Lars og Heine) lige på grænsen til Belgien. Skæbnen ville dog at cyklister blev ledt gennem en mindre by pga. vejarbejde så vi blev ledt uden om de to uden vi lagde mærke til det. Sagen var at vi kort efter skulle med en anden vej mod vest men det missede vi, så vi kom lidt på afveje. Men vi fandt hinanden igen. Senere i byen Genk aftalte vi, som vi har gjort så mange gange før, at vi cyklede gennem byen og så skulle vi mødes på den anden side med service vogn 1. Men vi fandt lynhurtigt ud af, at cyklisterne har helt andre vilkår i Belgien end i Holland. Skiltningen og cykelstierne er mildest talt som nat og dag i de to lande. Men vi fik os kæmpet gennem Genk, og kom over kanalen et andet sted end aftalt, så vi måtte finde en alternativ rute hen til det aftale mødested hvor frokosten skulle nydes. På det tidspunkt var vi noget efter tidsplanen, og vi kunne på trods af 90 km på cykel se frem til endnu ca. 50 til Mur de Huy og derefter 50 til Dinant. Heldigvis var vejret fantastisk og det hjælper på humøret. Desværre tog vinden til i løbet af eftermiddagen, så det var en hård tur til Huy. Det endte også med at der var 3 cyklister med i servicevogn 2 pga. ømme muskler og lidt styrt. Heldivis intet alvorligt, så de forventes klar igen i morgen. Vi havde kun 2 små styrt/svipsere, og en enkelt punktering til Sportsdirektøren (formand Leif). I Huy kunne vi endeligt prøve kræfter med turens helt store udfordring. Alle gik igang med udfordringen og muren tog det ene offer efter det andet, som måtte klikke ud af pedalerne og gå op. Men der var også en 5-6 stykker der klarede det helt til toppen. Og vi skulle hilse og sige at den lever op til sig berygtede navn. I kan jo google “Mur de Huy” og selv de. Da alle var på toppen gik turen videre mod hotellet. Ved et kort stop i udkanten af Huy, gav Palle lige lidt moralsk opbakning til gruppen, der på trods af vind, bakker og 40 km ekstra stadig havde et smil på læben. Endeligt ankommet til hotellet i Dinant fandt vi det lækre hotel vi skulle bo på sammen med flere hundrede Team Rynkeby ryttere. Desværre er tiden vi kan nyde det på ganske kort, for langt de fleste er meget klar til at se dyner. Jeg kan dog i skrivende stund, 22:52, se 10 af vores folk sidde i gårdhaven og nyde endnu en øl. Så de må jo ikke være helt brugte. Dagens t-shirt med titlen “Dagens humørspreder” gik til Orla Bjørn. For han har altid en positiv bemærkning uanset hvor hårdt det end er. Tak for det. Imorgen går turen til Frankrig. Turen idag var på 195 km med 22,9 km/t i gns. og med 990 højdemeter. Noget mere end vi har været vandt til hidtil på turen.