Lillebælt Rundt 2013

Lørdag d. 15/6 mødte 32 TCM ryttere op til start på klubturen rundt om Lillebælt. 7.30 havde vi fået besked på at møde op så følgebilen kunne blive pakket og starten gå kl. 8. 4 ekstra ryttere havde vi fået til at “trække” os til færgen i Ballebro. Et par minutter inden start kunne Anker Brink lige brillere med en punktering. Det var egentligt rart at den ikke kom et par minutter efter start. Tak for det Anker. Efter lidt info fra formand og den ene kaptajn samt en fødselsdags sang for Niels, kunne vi komme afsted.

Det danske sommervejr var tilbageholdende med regnen den dag, men gavmild med vinden fra syd. Så der skulle trædes godt i pedalerne og formationen skulle holdes. Første depot var ved kirken i Rise, og allerede her kunne Heine og Jytte vise hvor professionelle de er i at servicere sultne cykelryttere. Noget de blev ved med resten af weekenden. Tusind tak for det. Ved færgen i Ballebro tog vi afsked med vore 4 hjælperyttere og sendte dem hjemad igen. Efter sigende gik det vist temmeligt stærk den anden vej med vinden i ryggen. Vi fortsatte over Als til Fynshav hvor der var bestilt plads på færgen kl. 13. Vi var der dog 11.57, og de havde skam plads til os. Det var altså rart. De medbragte madpakker kunne vi nyde ombord. Og det gav os lige lidt tid til at slappe af. Vel ankommet til Fyn vendte vi snyden nordpå, og så blev vi endeligt glade for vinden fra syd. Spejderhytten ved Årup viste sig at være lidt udfordrende at finde, men det blev heldigvis kun til 5 km. for meget. I alt 135 km blev det til. Vi fik nydt en øl, og cyklerne blev pakket væk og bilen tømt. Og så gav det ellers vand. Kæmpe vindstød og nærmest skybrud var der. Hold da fast hvor var vi glade for at have nået færgen en time tidligere. Heldigvis gik det over igen, og vi fik en fantastisk aften hvor vi kunne sidde og hygge ved bålet.

Til aftensmaden havde Heine skaffet et super lækkert stykke svinekød med kartoffel- og brocollisalat til. Det smagte virkeligt lækkert, og gjorde godt ovenpå dagens cykeltur. Det smagte så godt, at Post var oppe at hente syv gange…

Resten af aftenen gik med at hygge med rødvin og øl, pølser stegt på bålet, sang og røverhistorer. For nogle blev det senere end andre, men alle var vel i seng til fornuftig tid. Dagen efter var der nogen der blev beskyldt for at have snorket. Det tror jeg nu ikke på, for jeg hørte intet.

Søndag morgen fik vi morgenmad, pakket og gjort klar til afgang ved 9 tiden. Turen skulle nu gå via Middelfart og Kolding retur til Toftlund. Vi havde vel kørt et kvarters tid før det begyndte at regne igen. Og den første kraftige byge var nok den værste. Godt kolde blev vi, men hjem det skulle vi jo. Nu var vinden favorabel indtil Lillebæltsbroen, men derefter var den ikke sjov. Så turen hjem var kendetegnet af modvind, byger og punkteringer. Men hjem det kom vi, og der blev igen sørget godt for os i depoterne. 105 km blev det til den dag.

Alt i alt var det en super tur, og et koncept vi sagtens kan gentage en anden gang.

Tak for turen til alle som var med.